کودکان چند معلولیتی :
دشوارترین و چالش برانگیز ترین گروه برای کاندیداتوری کاشت حون کودکانی هستند که علاوه بر نقص شنوایی مشکلات متعدد دیگری هم دارند.به علاوه تعیین روش های توانبخشی قبل و بعد از کاشت حون هم عامل مهم دیگری است که باید در نظر گرفته شود.
به طور کلی می توان گفت اضافه شدن ناتوانی های دیگر بر نقص شنوایی عملکرد سوئی بر نتایج جراحی کاشت حون خواهد داشت.
با اینکه نمی توان ار کودکان چند معلولیتی دارای پروتز کاشت حون
Lesinski و همکارانش گزارش کردند تاخیر حرکتی ،مشکلات بینایی ،صرع و اختلالات غدد درون ریز هیچ تاثیری بر روی درک گفتار بعد از کاشت حون ندارند.
در صورتی که درجات شدید عقب ماندگی ذهنی (MR) حتی ملایم تا متوسط ،اوتیسم د
Holt &k طی تحقیقاتی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که کودکان دچار نقایص شناختی ملایم که کاشت حون شنوایی دریافت کرده اند به مرور زمان به پیشرفت قابل توجهی در زمینه ی مهارت های کفتاری و زبانی دست پیدا می کنند اما همچنان با مهارت های سطح بالای زبان مثل بازشناسی جمله و زبان دریافتی و بیانی مشکلات زیادی دارند.
کودکان deaf _ blind کاندیدای مناسبی برای دریافت پروتز کاشت حون شنوایی هستند.بعضی از این کودکان امتیاز درک گفتار بالاتری را نسبت به میانگین امتیاز درک گفتار بچه های کاشت شده ی بدون مشکل بینایی کسب کرده اند.البته به منظور دستیابی به این هدف مواردی حتما باید پی گیری شوند از جمله اینکه تعداد جلسات mapping و تنظیم دستگاه در این کودکان بیشتر است و همچنین بهتر است از سیستم FM هم در کنار پروتز کاشت کمک بگیرند که تا حد امکان از میزان نویز کاسته شود.
مهم ترین بخش از پروسه ی کاشت حون در کودکان نابینا - ناشنوا ،توانبخشی و آموزش هایی است که از طریق تربیت شنوایی انجام می شود.
این نکته که اولین اصل در کودکان نابینا – ناشنوا تلاش برای برقراری ارتباط است ،و آموزش زبان و گفتار در درجه ی دوم اهمیت قرار می گیرد باید در تمام مراحل در نظر گرفته شود.
به نظر نمی رسد کودکان ناشنوای دچار اوتیسم کاندید مناسبی برای کاشت حون باشند.
Donalson و همکارانش طی مطالعات خود گزارش کردند ،کودکان اوتیستیک با دریافت کاشت حون به درک گفتار در مجموعه ی باز نمی رسند اما ،والدین آنها اظهار می کنند که با دریافت پروتز میزان تماس چشمی فرزندشان ،آگاهی نسبت به محیط اطراف ، واکنش به صدای موسیقی ،صداسازی ،استفاده از زبان اشاره و پاسخ دهی به بعضی از دستورات نسبت به زمان قبل از کاشت حون افزایش پیدا کرده است.
به این ترتیب میزان بهره مندی کودکان اوتیستیک از کاشت حون بسیار کم است ولی اگر با وضعیت قبل از کاشت مقایسه شود پیشرفت زیادی در آنها مشاهده می گردد.
یکی دیگر از اختلالات بیش فعالی یا ADHD است.در واقع در مورد کودکان ADHD می توان اینگونه بیان کرد که کسب زبان و گفتار ،توجه ،سازماندهی به شکل طبیعی خود اتفاق نمی افتد.بنابر این در برقراری ارتباط هم مشکل پیدا می کنند.
تعیین کاندیداتوری کاشت حون در